Opdracht 7: Je eigen fotocollage

Situering: De leerlingen krijgen als opdracht om gedurende een hele week een aantal foto's te nemen waar ze percenten tegenkomen in hun dagelijks leven. Dit kan thuis zijn maar ook buiten, prijzen in de winkel,... Deze foto's worden op een usb-stick meegenomen naar de klas of doorgemaild waardoor ze in de klas beschikbaar zijn.
 
Het is de bedoeling dat je je foto's gaat voorstellen aan de hand van een collage. Deze collage kan je maken op de site Fotor.com
Hieronder staat een stappenplan waarmee je aan de slag kan gaan met Fotor. Als je collage af is, kan je deze laten zien en uitleggen aan je klasgenoten via het digibord.
 
 
 

Verantwoording

ICT eindtermen

7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
 
De leerlingen leren dat ze met behulp van ICT bepaalde informatie kunnen voorstellen aan hun klasgenoten. In dit geval is dat hun fotocollage via fotor.com, maar dit kan ook gebeuren via een Prezi, powerpoint,... Ze leren werken met dit programma en hopelijk stimuleert dit de creativiteit waardoor ze thuis ook aan de slag gaan met dit programma. Het is zo'n gevarieerd programma waardoor geen enkele fotocollage hetzelfde gaat zijn. Iedereen heeft een uniek werk en dit bevordert de intresse die de leerlingen hebben in de materie.
 
Eindtermen die ook aan bod komen:
 

5. De leerlingen kunnen ict gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

 

Wiskunde leerplan (VVKBaO)

G25 a: Een percent interpreteren en gebruiken als een operator en de term percent gebruiken