Opdracht 6: Zoek de route
Situering: Deze opdracht zou ik geven in de aanloop naar de openlucht klassen. Het is de bedoeling dat ieder groepje op zijn beurt de weg wijst naar een bepaalde activiteit of uitstap. De leerlingen krijgen per groepje het adres van begin- en eindpunt en zo is het de bedoeling dat ze een routebeschrijving zoeken via google, en die dan verwerken en opslaan in een tekstverwerker.
Bij deze opdracht is het de bedoeling dat de klas in groepjes van 4 wordt gesplitst.
Jullie gaan nu per 4 een routebeschrijving zoeken om op onze openluchtklassen de weg te wijzen. Ieder groepje krijgt van de leerkracht een begin- en een eindpunt. Het is nu de bedoeling dat jullie via 'google maps' een routebeschrijving gaan zoeken.
Als je die gevonden hebt, ga je op de computer zoeken naar 'Word'. Daar typ je je routebeschrijving in en je slaat die op in de klasmap op de computer.
Nadat de leerkracht deze gecontroleerd heeft, gaan jullie de weg wijzen op openluchtklassen dus het is belangrijk dat jullie deze opdracht goed doen.
Google maps
Op de site van google maps klik je op routebeschrijving zoals hieronder aangegeven staat. Daarna kan je de 2 adressen ingeven en wordt een route berekent. je klikt best op een route voor voetgangers aangezien we alles te voet gaan doen.
Word
Ga op de computer opzoek naar dit logo:

Als je je routebeschrijving hebt overgetypt en wat hebt aangepast, dan klik je op 'opslaan als' en dan sla je het op in de klasmap. (zie foto hieronder)
Verantwoording
ICT eindtermen
6. De leerlingen kunnen met behulp van ict voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
De leerlingen krijgen een verantwoordelijkheid om de verplaatsing op openluchtklassen zelf te regelen. Ze gaan gericht op zoek naar hun route via google maps. Nadat ze de route hebben gevonden moeten ze deze verwerken in de tekstverwerken en bewaren in hun klasmap op de computer. De eindterm komt helemaal naar voor in deze opdracht.
Eindtermen die ook aan bod komen:
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om heb te ondersteunen bij het leren.
2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Wiskunde leerplan (VVKBaO)
MR89 c: In veel voorkomende situaties de relaties tussen grootheden ervaren en onderzoeken bij tijd, afstand, snelheid.