Opdracht 5: Maak je eigen plattegrond

Bij deze opdracht is het de bedoeling dat de leerlingen zelf een plattegrond van hun eigen huis gaan maken. Ze hebben op voorhand een huistaak meegekregen om aan hun ouders de afmetingen van hun huis mee te nemen. Ze gebruiken de afmetingen van hun eigen huis, maar ze mogen de plattegrond wel inkleden hoe ze dat zelf willen. Het is belangrijk dat ze rekening houden met de schaal op de plattegrond (zorg dat dit aan bod is gekomen in een vorige les)
 
Hieronder kan je een stappenplan vinden over hoe dat jullie de plattegrond gaan maken. Lees eerst aandachtig de uitleg en daarna kan je er aan beginnen. Als je klaar bent print je je plattegrond af, ook dit staat uitgelegd in het stappenplan.
 
 
Klik op de plattegrond om te beginnen, nadat je het stappenplan hebt gelezen.
 
 
 
 

Verantwoording

ICT eindtermen

5. De leerlingen kunnen ict gebruiken om hun eigen ideeën creatief vorm te geven.
 
De leerlingen krijgen de kans om hun eigen creatieve ideeën om te zetten naar een visuele plattegrond. Ze hebben de maten van hun eigen huis meegebracht naar school, maar ze mogen hun huis inkleden zoals ze willen. Op deze manier wordt er ook aandacht besteed aan het werken met schaal. Deze opdracht zorgt ervoor dat het werken met schaal ook ineens heel visueel wordt. Ook mogen de kinderen zelf aan de slag gaan en dit zorgt voor extra betrokkenheid.
 
Eindtermen die ook aan bod komen:
 

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om heb te ondersteunen bij het leren.

 

Wiskunde leerplan (VVKBaO)

MR85: De begrippen en termen schaal, lijnschaal en breukschaal kennen en met voorbeelden uitleggen wanneer die begrippen gebruikt kunnen worden.