Opdracht 3: Breuken oefeningen
Hieronder staat een link en als je daarop klikt kom je op een site uit waar je verschillende oefeningen rond breuken kan maken. De leerlingen mogen zelf kiezen welke oefeningen ze kiezen om de breuken te oefenen.
De oefeningen gaan als volgt:
Voor elke correcte oefening krijg je een puzzelstuk. Klaar? Bekijk de foto!
Je kan kiezen tussen:
* Breuken vergelijken: gebruik de online breukentafel als hulpmiddel
* Breuken vereenvoudigen: maak teller en noemer zo klein mogelijk
* Breuken optellen: je mag de uitkomst meteen vereenvoudigen maar dat moet niet
* Breuken aftrekken: je mag de uitkomst meteen vereenvoudigen maar dat moet niet
* Breuken vergelijken: gebruik de online breukentafel als hulpmiddel
* Breuken vereenvoudigen: maak teller en noemer zo klein mogelijk
* Breuken optellen: je mag de uitkomst meteen vereenvoudigen maar dat moet niet
* Breuken aftrekken: je mag de uitkomst meteen vereenvoudigen maar dat moet niet
Probeer minstens 5 verschillende oefeningen aan bod te laten komen, dus wissel op tijd af.
Verantwoording
ICT-eindtermen
3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde omgeving.
De leerlingen krijgen de opdracht om te oefenen op hun breuken. Maar ze krijgen zelf de kans om te kiezen welke oefeningen ze gaan maken op de site. Het is dus de bedoeling dat ze zelfstandig beslissen welke oefeningen ze gaan maken. Omdat ze mogen kiezen welke oefeningen ze gaan maken kunnen de sterkere leerlingen wat meer uitdagendere oefeningen kiezen. Dit zorgt ervoor dat iedere leerling op zijn beurt gemotiveerd is om te oefenen, omdat ze zelf mogen kiezen welke oefeningen ze maken.
Eindtermen die ook aan bod komen:
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om heb te ondersteunen bij het leren.
2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Wiskunde leerplan (VVKBaO)
B26 b: In praktische gevallen met inzicht optellen van envoudige ongelijknamige breuken (bijv. 1/2 + 3/4)
B27 b: In praktische gevallen met inzicht aftrekken van eenvoudige ongelijknamige breuken (bijv. 3/4 - 1/2)
B28 b: in praktische gevallen met inzicht vermenigvuldigen met een natuurlijk getal (bijv. 10 x 1/12 = 10/12)
B29 b: In praktische gevallen met inzicht eenvoudige breuken delen door een natuurlijk getal (bijv. 8/9 : 4 = 2/9)