Aanbevelinglijst
De school heeft al een grote stap gezet op vlak van ICT maar er kunnen toch nog enkele zaken verbeteren.

Verschillende ICT-studies hebben aangewezen dat ICT eigenlijk bestaat uit 4 grote pijlers namelijk:
1. Visie
De school zet volgens mij best zijn visie, dat het heeft tegenover ICT, in hun pedagogisch project. ICT wordt op dit moment in vele scholen enkel nog maar gebruikt voor administratieve doeleinden. De leerlingen komen zelden in aanraking met ICT, als dat wel het geval is wordt het gebruikt als aanvulling bij een les of oefening. Terwijl ICT een middel is om didactische doelen te bereiken. Vandaag de dag kan ICT zoveel meer betekenen in het onderwijs en dit zou opgenomen moeten worden in het pedagogisch project van de school.
2. Deskundigheid
Vele leerkrachten zijn niet voldoende opgeleid om ICT goed te integreren in de lessen. De algemene vaardigheden van leerkrachten zijn nog steeds ondermaats en zouden moeten worden bijgeschaafd zodat de integratie van ICT in het onderwijs beter verloopt. Maar het is vooral belangrijk dat de houding van leerkrachten tegenover ICT veranderd wordt. Ze staan er heel negatief tegenover en denken dat het integreren van ICT in hun lessen veel moeite en tijd kost. Als de leerkrachten bijscholingen en demonstraties zouden kunnen krijgen over hoe het wel kan, zou dat een hele wereld doen opengaan voor verschillende onderwijzers.Ook is het belangrijk dat de school een ICT-coördinator aanstelt zodat, als er toch eens iets moest misgaan met de technologie, er altijd iemand kan komen helpen.
3. Digitaal leermateriaal
De school biedt al een mooi gamma aan van programma's, maar er zijn volgens mij nog enkele dingen die ondenkbaar zijn in een klassituatie:
- Koekeltjes: Dit is een veilige zoekmachine speciaal voor kinderen. Zodat kinderen niet per ongeluk op verkeerde sites komen. Wat hier ook bij kan helpen is Net Nanny (zie hieronder).
-Net Nanny: Dit is een programma dat ervoor zorgt dat bepaalde sites worden geblokkeerd. Hierdoor kunnen de leerlingen niet op sites komen die niet voor hen bestemd zijn.
- Schoolnetwerk: Ik denk dat het zinvol is dat de school een netwerk maakt. Dit zorgt ervoor dat alle documenten op één server opgeslagen worden en dat (mits de juiste bevoegdheid) er van op alle computers in de school aan kan gewerkt worden. Het is ook wel belangrijk dat er een goede Firewall geïnstaleerd zodat buitenstaanders geen inzage kunnen krijgen in de informatie vanop de server.
4. ICT-infrastructuur
- Ik denk dat het zinvol is dat er in een grote zaal (refter, turnzaal of feestzaal) in de school ook een computer met beamer voorzien wordt. Zodat er ook met een grotere groep dan enkel één klas gewerkt kan worden met beeldmateriaal.
- De school kan ook best investeren in een computerklas. Zo kan elke leerling gelijktijdig aan een opdracht werken op de computer in volle zelfstandigheid.
- Er worden ook verschillende workshops aangeboden in combinatie met een ICT-koffer. Deze koffer bevat allemaal materiaal om ICT tot bij de leerlingen te brengen. Er bestaan workshops over programmeren met robots, er bestaan workshops over iPads,...
.
Besluit:
De dag van vandaag is ICT niet meer weg te denken uit onze maatschappij dus het onderwijs kan niet achterblijven.