Opdracht 6: Maak je eigen les bodypercussie

De leerlingen krijgen de opdracht om thuis op zoek te gaan naar inspiratie voor de volgende muziekles met als onderwerp 'Bodypercussie' of lichaamspercussie. Het is de bedoeling dat ze thuis filmpjes of oefeningen of afbeeldingen opzoeken rond dit thema, die we dan in de volgende les kunnen behandelen.
De leerkracht legt uit dat de kinderen informatie mogen zoeken en die tegen een bepaalde datum moeten doormailen naar de leerkracht. Zo heeft de leerkracht ook nog tijd om de les voor te bereiden en de leuke en bruikbare oefeningen uit de insturingen van de leerlingen te halen.
 
Als de leerlingen zelf geen e-mailadres hebben kan dit ook via het adres van de ouders doorgestuurd worden.
 
 

Verantwoording

ICT eindtermen

6. De leerlingen kunnen met behulp van ict voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
De leerlingen krijgen de opdracht om bepaalde informatie op te zoeken die ze zelf kunnen gebruiken in de les. Ze moeten deze opslaan en doorsturen naar de leerkracht. De eindterm komt dus perfect aan bod in de opdracht. Het motiveert de leerlingen ook wel dat ze zelf initiatief mogen nemen in verband met de les, want ze kiezen eigenlijk zelf wat ze in de les gaan doen. Dit zorgt ervoor dat de leerlingen extra hun best gaan doen om leuke oefeningen te zoeken op de computer. Ze gaan ook oefeningen kiezen die ze zelf interessant vinden en dit draagt bij tot de kwaliteit van de eingelijke les. Iedereen gaat heel betrokken zijn.

Eindtermen muzische vorming

BEX 1: Kinderen experimenteren met en bekwamen zich in de uitdrukkingsmogelijkheden van hun lichaam.

M2.1 Musiceren met voorwerpen en instrumenten (lichaamsinstrumenten, zelfgemaakte en bestaande instrumenten), met aandacht voor klankproductie en speeltechniek. Dat houdt in dat: De klankmogelijkheden van voorwerpen en instrumenten onderzoeken.