Opdracht 5: Instrumenten van alledaags materiaal

De leerlingen krijgen in het begin van de les een filmpje te zien van 'Stomp!'. Dit is een groep die muzische voorstellingen geeft, maar de muziek wordt enkel gespeeld op gebruiksvoorwerpen zoals bezems, emmers, pvc buizen,... 
Dit filmpje moet dienen als inleiding voor een muzische les waarbij de kinderen zelf een ritme of melodie gaan componeren met alledaags gebruiksmateriaal (dit laat je best op voorhand meebrengen naar school).
Na het filmpje krijgen de leerlingen de uitleg dat ze zelf iets moeten componeren met het alledaags materiaal dat ze dan op het eind van de les moeten komen voordoen vooraan in de klas. Dit mag in groep maar kan ook individueel gebeuren.
 

Verantwoording

ICT eindtermen

5. De leerlingen kunnen ict gebruiken om hun eigen ideeën creatief vorm te geven.
De leerlingen krijgen door middel van het filmpje van stomp een idee hoe ze muziek kunnen gaan maken met alledaags materiaal. Daarna mogen ze zelf op ontdekking gaan tussen het materiaal, hoe ze dat kunnen verwerken in hun eigen muziekstuk. De groep Stomp! is heel creatief en de leerlingen gaan dus ook hun eigen creativteit optimaal benutten om hun melodie of ritme zo goed mogelijk te maken. Dit bevordert de motivatie van de leerlingen. 

Eindtermen muzische vorming

M2.1 Musiceren met voorwerpen en instrumenten (lichaamsinstrumenten, zelfgemaakte en bestaande instrumenten), met aandacht voor klankproductie en speeltechniek. Dat houdt in dat: De klankmogelijkheden van voorwerpen en instrumenten onderzoeken.
M9.9.1: Een klankstuk of muziekstuk ontwerpen. Dat houdt in: een klank- of muziekstuk ontwerpen vanuit een buitenmuzikaal gegeven.