Opdracht 3: The cup song
Bij deze opdracht is het de bedoeling dat de kinderen op het einde de bekende 'cup song' kennen. Iedere leerling heeft een plastic beker meegenomen naar school en mag die nu op de bank nemen. De leerkracht zet het voorbeeld filmpje op en de leerlingen leren stap voor stap de handeling met het bekertje. (eventueel 2x laten zien) Nadien, als de leerlingen het onder de knie hebben, kan het klassikaal gedaan worden of kan het originele liedje worden opgezet en kan er door de leerlingen meegedaan worden op de muziek.
Hoe doe je de cup song?
De originele cup song
Verantwoording
ICT eindtermen
3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ict ondersteunde leeromgeving.
De leerlingen krijgen een filmpje te zien waarin perfect wordt uitgelegd wat er van hen verwacht wordt. Er wordt geleidelijk aan uitgelegd hoe de handeling met het bekertje verloopt en er wordt ook genoeg herhaalt. Je kan het filmpje eventueel meerdere keren laten zien zodat de leerlingen het echt onder de knie hebben. Het is voor de leerlingen eens iets anders om iets aangeleerd te krijgen van iemand anders dan hun leerkracht. Ze oefenen zelfstandig met het filmpje op de handeling en op het einde doen ze het klassikaal.
De cup song is iets actueel en er zijn waarschijnlijk al leerlingen die dit kunnen, dit zorgt ervoor dat de rest van de klas dit ook gaat willen kunnen en dat verhoogt de motivatie van de leerlingen.
Eindtermen die ook aan bod komen:
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om heb te ondersteunen bij het leren.
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ict ondersteunde omgeving.
Eindtermen muzische vorming
M 2.2: Muzisceren met voorwerpen en instrumenten (lichaamsinstrumenten, zelfgemaakte en bestaande instrumenten), met aandacht voor klankproductie en speeltechniek. Dat houdt in: Een eenvoudig ritme of eenvoudige melodie instrumentaal uitvoeren.