Opdracht 2: Jullie eigen 'Just Dance'

In analogie met de vorige opdracht gaan we werken rond 'Just Dance'. Maar deze keer is het de bedoeling dat de leerlingen in groep zelf een just dance filmpje in mekaar steken. Er zijn enkele digitale camera's ter beschikking waarmee de leerlingen kunnen filmen. Bespreek op voorhand de werking van de fotocamera en dat de leerlingen er uiterst voorzichtig mee moeten omspringen omdat het kostbaar materiaal is.
Het filmen zelf gebeurt in de turnzaal waar ook een muziekinstalatie beschibaar is. Als het dansje gefilmd is, wordt het door de leerkracht op de computer gezet en kunnen de leerlingen het bewerken met 'Videopad'. Hieronder staat een duidelijk stappenplan van hoe de leerlingen eraan moeten beginnnen.
Na deze opdracht kunnen de eigen filmpjes gebruikt worden tijdens de tussendoortjes.
 
 
Op deze site kan u Videopad downloaden, het is gratis en zeer gebruiksvriendelijk. Het programma kan best op voorhand gedownload zijn.

Verantwoording

ICT eindtermen

2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Leerlingen van een 5de leerjaar zijn verantwoordelijk genoeg om om te gaan met een digitale fotocamera. Maar je maakt best wel afspraken met de kinderen en wijst ze er nog eens op dat het kostbaar materiaal is. De kinderen moeten daarna het filmpje bewerken met videopad, dit is een uiterst gebruiksvriendelijk programma waar kinderen snel mee weg zijn. Het feit dat de eigen filmpjes later nog aan bod gaan komen in de les als tussendoortje motiveert de leerlingen echt hard om extra hun best te doen bij deze opdracht. Ze willen allemaal het beste van zichzelf geven. Voor de leerlingen die niet graag dansen is er ook een taak voorzien, zij kunnen filmen en/of het filmpje mee in elkaar steken op de computer. De rolverdeling wordt zelf afgesproken binnen de groep.
 
Eindtermen die ook aan bod komen:
 

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om heb te ondersteunen bij het leren.

2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

5. De leerlingen kunnen ict gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

Eindtermen muzische vorming

BEX 1: Kinderen experimenteren met en bekwamen zich in de uitdrukkingsmogelijkheden van hun lichaam.

BEX 2: Kinderen bewegen vlot in tijd en ruimte

BEX 5: Kinderen ervaren de mogelijkheden van de lichaamstaal en van de dans om met zichzelf en met anderen te communiceren.