Opdracht 1: Just dance
Deze opdracht kan je gebruiken in een les muzische vorming, maar kan evengoed gebruikt worden als tussendoortje. Het is de bedoeling dat de leerkracht een filmpje opzet van 'Just Dance'. Dit zijn filmpjes waarop een persoon te zien is (meestal virtueel) die een bepaald dansje doet op de muziek. Het is dan de bedoeling dat de leerlingen de dansbewegingen nadoen in de klas.
LET OP: Het is bij deze opdracht zeer belangrijk om duidelijke afspraken te maken met de kinderen. Ze moeten oppassen voor hun medeleerlingen en niet te wild worden. Het moet allemaal op een beschaafde manier gebeuren maar ze mogen zichzelf wel even laten gaan.
Verantwoording
ICT eindtermen
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
Dit tussendoortje is voor de leerlingen heel leuk, omdat ze even van hun stoel af mogen komen en alles mogen losgooien. Het is een gewaagd tussendoortje want bewegen in de klas is niet vanzelfsprekend, daarom moeten er duidelijke afspraken gemaakt worden. Dit tussendoortje draagt bij tot de productiviteit van de leerlingen omdat ze na deze bewegingsoefening terug energie hebben om gefocust verder te werken. Zo wordt de kwaliteit van het onderwijs verhoogd. De banken en stoelen moeten niet allemaal aan de kant, ieder op zijn plaats is mogelijk mits inzet van iedereen.
Eindtermen die ook aan bod komen:
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om heb te ondersteunen bij het leren.
2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Eindtermen muzische vorming
BEX 1: Kinderen experimenteren met en bekwamen zich in de uitdrukkingsmogelijkheden van hun lichaam.
BEX 2: Kinderen bewegen vlot in tijd en ruimte